Czy OC jest obowiązkowe i jakie są kary dla nieubezpieczonych?

Właściciele pojazdów podlegających rejestracji mają obowiązek wykupić ubezpieczenie komunikacyjne OC, jednak wielu kierowców próbuje omijać prawo.

Pusty portfel

Według danych Ubezpieczonego Funduszu Gwarancyjnego, w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2013 roku polisy OC nie miało prawie 50 tysięcy zmotoryzowanych. W tym roku jednak sytuacja ma ulec zmianie. Sprawdź, jak nowe przepisy wpłyną na bezpieczeństwo na drogach.

Wzmożone kontrole i wyższe kary

W ramach walki z nieuczciwymi właścicielami aut wysokość kary za brak OC podwyższono aż o 5%. Właściciele samochodów osobowych, którzy przez ponad dwa tygodnie nie wykupią ubezpieczenia, według nowych ustaleń będą musieli zapłacić 3360 zł kary, czyli dwukrotność minimalnej polskiej pensji. Właściciele ciężarówek zapłacą jeszcze więcej – trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. Ci, którzy spóźnią się z wykupieniem polisy kilka dni, zostaną obciążeni tylko częścią kosztów. Jeżeli przerwa nie przekroczy 3 dni, będzie to 20%, a w przypadku zwłoki nie większej niż 14 dni – 50 % kary. Ponadto fakt, iż każdego roku duża liczba osób nie wykupuje obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego sprawił, że policja coraz częściej to kontroluje. Kierowców nadzoruje także sam UFG poprzez ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych OC i AC, wydziały komunikacji oraz straż graniczna.

Kara to nie jedyne konsekwencje braku OC

Jeśli kierowca, na którego zostanie nałożona kara za brak OC nie będzie chciał jej uiścić, sprawa zostanie przekazana do urzędu skarbowego, a pieniądze będą ściągane w trybie egzekucji administracyjnej. W przypadku, gdy nieubezpieczony kierowca spowoduje wypadek, jego portfel uszczupli się jeszcze bardziej. Bowiem prócz kary za brak polisy, będzie musiał zapłacić także odszkodowanie, które Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci poszkodowanym. Co ciekawe, koszty te będzie musiał zwrócić do UFG także właściciel auta, które brało udział w zdarzeniu. Według informacji podanych na stronie UFG, do końca trzeciego kwartału 2013 roku wszczęto 17,2 tysiące postępowań o zwrot odszkodowań wypłaconych z tytułu wypadków z uczestnictwem nieubezpieczonych aut, o łącznej kwocie 155 mln złotych.

Auto stoi w garażu - Po co mi OC?

Ubezpieczenie OC obowiązkowe jest dla wszystkich właścicieli pojazdów mechanicznych podlegających rejestracji, czyli dla aut osobowych i ciężarowych, autobusów, motocykli, skuterów, motorowerów, ciągników, itp. Nie ma tu znaczenia stan pojazdu ani to, jak często go używamy. Jeśli nasz samochód jest niesprawny lub gdy nasz skuter przez zimę stoi w garażu, a my poruszamy się nim tylko wiosną i latem, także jesteśmy zobligowani, aby regularnie uiszczać składkę OC.

Wysokie kary oraz skuteczne systemy wykrywania nieuczciwych kierowców, sprawiają, że wszelkie próby obejścia tego przepisu skazane są na porażkę. Najlepszym rozwiązaniem jest szczegółowa analiza ofert różnych towarzystw ubezpieczeniowych i wybór tej najatrakcyjniejszej. Najtańsze OC możemy znaleźć przy pomocy internetowych kalkulatorów. Nie zapominajmy jednak o tym, że nie tylko cena jest ważna. Niezwykle istotny jest również zakres ubezpieczenia, czyli to przed o czym będzie nas ono chronić. Przykładowe ubezpieczenie komunikacyjne znajdziesz na stronie: www.libertydirect.pl

Zobacz też:

Jak i gdzie wziąć szybko pożyczkę przez internet lub telefon?

Kobieta z telefonem komórkowym i laptopem