Czy warto kupić samochód hybrydowy?
Samochód hybrydowy - to samochód poruszający się dzięki energii z dwóch źródeł, napędzany dwoma różnymi silnikami. Obecnie są to najczęściej silniki elektryczne i spalinowe.
Pisząc ogólnie - samochody hybrydowe są lepsze od spalinowych i warto je kupować. Samochód spalinowy pali więcej, gorzej przyspiesza, wydziela większy hałas i spaliny, ma gorszy komfort jazdy.
Zalety samochodów hybrydowych
Samochody hybrydowe odznaczają się:
- minimalnym wytwarzaniem spalin w ruchu miejskim,
- dysponowaniem nadwyżką mocy przy ruszaniu i rozpędzaniu (szybciej przyspieszają),
- mniejszym zużyciem paliwa przy jeździe ze stałą prędkością,
- odzyskiwaniem energii kinetycznej podczas hamowania (i magazynowanie w akumulatorach),
- ułatwianiem częstego ruszania i zatrzymywania pojazdu (przydatne w jeździe po mieście, np. w korku).
Historia hybryd
Pierwszy samochód hybrydowy powstał w 1899 roku i był nazwany Lohner - Porche Mixte Hybrid. Jego twórcą był austriacki inżynier Ferdynand Porche.
Wprowadził on do napędu samochodów silniki elektryczne umieszczone w piastach kół. Pojazd taki osiągał prędkość 56km/h. W przeciągu siedmiu lat sprzedano ich 300 sztuk. Samochody te stanowiły połączenie napędu elektrycznego i spalinowego. Wkrótce jednak okazały się zbyt drogie.
Pojazdy z napędem hybrydowym reaktywowano dopiero po 1970 roku. Stanowiły wówczas kosztowne i skomplikowane rozwiązanie uciążliwego problemu nadmiaru spalin w dużych miastach.
Kolejnym krokiem było wprowadzenie na rynek japoński i USA przez Toyotę samochodu hybrydowego Prius. Miało to miejsce w roku 1997 i 2000. Do 2014 roku sprzedano ich dziewięć milionów. Od roku 1999 zaczęto też produkować Hondę Insight. Na rynku pojawiały się także autobusy i samochody ciężarowe. W Polsce autobusy hybrydowe produkuje firma "Solaris".
Obecnie na świecie większość dużych producentów samochodów posiada w sprzedaży pojazdy hybrydowe bądź planuje takie działanie w najbliższej przyszłości. Wśród nich znajduje się firma Volvo.
Rodzaje samochodów hybrydowych
Wyróżnia się rodzaje:
- Hybrydowy równoległy - jeśli samochód jest napędzany silnikiem elektrycznym lub spalinowym albo jednym i drugim. Taki napęd posiada Honda Insight.
- Hybrydowy szeregowy - jeżeli koła samochodu napędza silnik elektryczny, a spalinowy uruchamia prądnicę zasilającą ten silnik elektryczny lub ładującą akumulatory. Ma on zastosowanie w Renault Kangoo.
- Hybrydowy szeregowo-równoległy - połączenie napędu hybrydowego równoległego oraz hybrydowego szeregowego. Występuje on np. w Toyocie Prius.
- Półhybrydy - w języku angielskim nazywane jako mild hybrid - samochody z silnikiem elektrycznym zbyt małym do samodzielnego napędu, ale przydatnym przy przyspieszaniu i hamowaniu regeneracyjnym.
Krokiem w stronę elektryfikacji samochodów jest powstanie wtyczkowych hybryd - PHEV. Dają one możliwość ładowania akumulatorów prądem z sieci. PHEV - 20 oznacza zasięg 20 mil z napędu elektrycznego i może być określany jako PHEV - 32km. Przykład: Toyota Prius Plug-In.
Przykłady popularnych samochodów hybrydowych
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris istnieje od 1998roku jako mały samochód miejski trzy - albo pięciodrzwiowy hatchback. Od 2012 roku zaczęto sprzedawać jej wersję hybrydową. Jej napędem jest silnik benzynowy 1,5 l o mocy 54 kW oraz silnik elektryczny o mocy 45kW. Podobne parametry posiada Toyota Aqua - czyli mały Prius c sprzedawana w USA oraz Japonii. Ze względu na małe zużycie paliwa, znajdują wielu nabywców.
Toyota Auris Hybrid jest na drugim miejscu pod kątem sprzedaży hybryd w Polsce oraz Europie (według oficjalnych danych od Toyoty z 2016 roku).
Cena z wyprzedaży rocznika 2017 od 62 400 do 75 900 zł.
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris powstałą w 2007 roku na podwoziu Corolli jako trzy - pięciodrzwiowy hatchback. Jest to nieduży samochód miejski, trochę większy od Toyoty Yaris. W wersji hybrydowej powstaje od roku 2010 w Wielkiej Brytanii. Jego zużycie paliwa wynosi 3,8 l/100km. Posiada taki jak w Priusie napęd hybrydowy - Hybrid Synergy Drive. Silnik elektryczny 36kW, a silnik benzynowy 1,8 l,98 K M. Prowadzący pojazd może wybrać jazdę elektryczną EV na czas, na ile wystarczy baterii, jazdę ECO z oszczędnym gospodarowaniem energią oraz ustawienie "Power" z zastosowaniem całej mocy.
Toyota Auris Hybrid jest najpopularniejszą hybrydą w Polsce oraz Europie (według oficjalnych danych od Toyoty z 2016 roku).
Cena od 76 400 do 95 600 zł.
Toyota Prius
Toyota Prius jest produkowana od 1997 roku jako pięcioosobowy i pięciodrzwiowy hatchback. Do roku 2000 był sprzedawany wyłącznie w Japonii. Należy do pierwszych wytwarzanych seryjnie samochodów hybrydowych. Odznacza się sprawnie działającym równoległym napędem hybrydowym. W pierwszym modelu NHW10 występował silnik benzynowy1,5l o mocy 58KMi silnik elektryczny 30kW. Od roku 2000 produkowano na eksport model NHW11 z silnikiem benzynowym 70KM i z silnikiem elektrycznym 33 kW. Standardowe wyposażenie zawierało klimatyzację i elektryczne wspomaganie kierownicy.
Druga wersja XW20 produkowana w latach 2003 - 2009 posiadała więcej przestrzeni przy tylnych siedzeniach i obszerniejszy bagażnik. Silnik benzynowy miał 76 KM, a elektryczny 50 kW. Zastosowano akumulator NiMH. Zużycie paliwa kształtowało się w granicach 4,2 - 5 l/100km, a emisja spalin 104g/km. Ta wersja Priusa zdobyła w 2005 roku tytuł europejskiego samochodu roku.
Trzecia wersja Priusa - XW 30 jest produkowana od 2009 roku. Posiada silnik benzynowy 1,8 o mocy 98 KM oraz silnik elektryczny 36 kW. Zużycie paliwa wynosi 3,9 l na 100 km.Silnik spalinowy posiada elektryczną pompę wody- nie używa paska klinowego. Przy tylnych kołach występują hamulce tarczowe, a nie bębnowe jak w poprzednich wersjach. Pojazd posiada siedem poduszek powietrznych. Układ napędowy "Hybrid Synergy Drive" włącza napęd spalinowy w sytuacji, gdy zachodzi taka potrzeba ze względu na przyspieszenie, prędkość lub rozładowanie akumulatora. W czasie hamowania włączane jest odzyskiwanie energii.
Od 2010 roku przy wolnej jeździe uruchamiany jest sygnał dźwiękowy, który informuje pieszych o zbliżaniu się auta.
Od 2012 roku w sprzedaży pojawił się wtyczkowy "Plug- in Prius" - model ZUW 35, który posiada baterię akumulatorową Li - jono pojemności 4,4 kWh. Zapewnia ona zasięg 23 km z napędem elektrycznym. Zamontowany w nim prostownik pozwala na ładowanie akumulatorów przez podłączenie do gniazdka sieciowego.
Produkowany jest także siedmioosobowy Prius +, ze zwiększoną powierzchnią bagażową.
Prius jest najlepiej sprzedającym się samochodem hybrydowym na świecie. Sprzedaż globalna wynosiła ponad 3,52 miliona egzemplarzy w lipcu 2015 roku.
Cena z wyprzedaży rocznika 2017 od 119 900 zł do 124 900 zł.
Kupić nowy czy używany samochód hybrydowy?
Zakup nowego samochodu hybrydowego
Jest to propozycja dla osób udających się często w długie trasy. Warto go nabyć, ale by nie przepłacać - poczekać na promocję. Aby inwestycja w hybrydową wersję samochodu była opłacalna to różnica w cenie między wersją hybrydową, a spalinową nie powinna być większa niż potencjalna oszczędność na paliwie przy 100 tysiącach kilometrów. Dobry samochód hybrydowy powinien być jeszcze wyposażony w panele solarne na dachu. Na pewno wygrywa z nowym samochodem spalinowym.
Zakup używanego samochodu hybrydowego
Wtyczkową hybrydą można przemieszczać się na krótkich trasach: do pracy, czy po zakupy. warto sprawdzić, kto serwisował pojazd. Powinien to być serwis firmowy producenta.
W hybrydowym, tak jak w samochodzie elektrycznym, możliwe jest zakleszczenie mało używanych hamulców. Przed zakupem warto sprawdzić stan akumulatorów, przejeżdżając na prędkości około 40-50km/h aż do ich wyczerpania. Jeżeli przejechany dystans będzie znacznie krótszy od podawanego przez producenta to może oznaczać, że akumulator jest zużyty.
Kiedy samochód wykorzystuje w pełni zalety napędu hybrydowego?
Warto sprawdzić moc silnika spalinowego oraz elektrycznego, ponieważ nie wszystkie pojazdy z napisem "hybrid" muszą wykorzystywać w pełni zalety napędu hybrydowego. W pełnych hybrydach moc silnika elektrycznego powinna być jedynie trochę mniejsza, a moc silnika spalinowego znacznie mniejsza niż w podobnym modelu z silnikiem spalinowym (w wersji bez "hybrid"). Jazda na samej baterii akumulatorowej powinna wystarczać na co najmniej pół godziny.