Jak rozmawiać?
Umiejętne prowadzenie rozmowy jest sztuką, która nie każdemu się udaje. Na co zwracać uwagę, by okazać się odpowiednim kompanem do prowadzenia pogaduszek? Oto wskazówki.
1. Unikaj przerywników
Umiejętność prowadzenia rozmowy sprowadza się do unikania przerywników, np. „dokładnie”, „no, wiesz”, „zasadniczo”. Jeśli są dość często powtarzane, burzą spójność wypowiedzi. Ponadto mogą świadczyć o naszym ubogim słownictwie.
2. Zadawaj odpowiednie pytania
Dzięki temu będziesz nie tylko dobrym mówcą, ale również słuchaczem. Warto więc zadawać takie pytania, by rozpoczynać od „dlaczego”. Dzięki temu druga osoba będzie mogła bardziej rozwinąć temat.
3. Pokazuj dowody zaangażowania
Jeśli osoba, której słuchamy prowadzi dłuższą wypowiedź, należy raz na jakiś czas utwierdzić ją w przekonaniu, że wypowiadane słowa do nas docierają. Nie należy jednak wypowiadać takich słów jak: „mhm”, „taaa”, „yhy”, ponieważ zostanie to źle odebrane.
4. Unikaj zwrotów
- „Nie zrozum mnie źle…” – taki wstęp naszemu rozmówcy sugeruje, że chcemy mu powiedzieć coś złego, na przykład skrytykować jego wygląd czy poglądy. Często słowa te mogą więc spowodować wycofanie i niechęć do kontaktów z nami.
- „Wierz mi, uczciwie mówię…” – te słowa tak naprawdę sugerują naszemu rozmówcy, że chcemy powiedzieć coś nieszczerego.
- „Z całym szacunkiem…” – takiego zwrotu zwykle mimowolnie używamy, gdy chcemy podważyć opinię naszego rozmówcy. Dlatego zwrot ten najczęściej wzbudza podejrzliwość.
- „Nie chciałabym być niemiła..” – każdy, kto usłyszy taki początek zdania doskonale wie, że zaraz nastąpi jakaś niemiła dla niego uwaga. Zwrot ten powoduje więc prawdziwą niechęć.
- „Powinieneś…” – tak rozpoczęte stwierdzenie budzi wrogość, ponieważ nikt nie lubi, aby coś na nim wymuszać.